Contact

Snelle offerteaanvraag

0800 020 5883

LEAN Red tags en toebehoren

Advies nodig? Advies nodig? Meer informatie over red tags Red tags worden gebruikt om komaf te maken met alle overbodige items op uw werkplek. Dit past volledig in de filosofie van lean management en heeft vooral betrekking op de stap 'sorteren' van het 5S-model. Hoe zo'n redtag-analyse nu precies verloopt, leest u onderaan de pagina.

9 producten

Filteren Sorteren

Rooster Lijst

Filteren :
Breedte  
297mm(4)
400mm(2)
420mm(4)
500mm(1)
594mm(4)
800mm(2)
80mm(1)
Hoogte  
145mm(1)
210mm(4)
297mm(4)
300mm(3)
420mm(4)
600mm(2)
Zelfklevend  
Ja(5)
Neen(4)

FAQ


Wat is 'red tagging'?


Red tagging, ook wel redtag-analyse of redtag-systeem, is een communicatietool die volledig in het concept van lean management en work place efficiency past. Het heeft vooral te maken met de eerste S van het 5S-model, namelijk ‘sorteren’ (seiton). Een redtag-analyse sorteert of elimineert namelijk alle voorwerpen die overbodig zijn op een werkplek door een red tag aan te bevestigen. Elke werknemer kan (en moet) hier trouwens aan meewerken. U kunt dit systeem toepassen op elk type werkplek; dat kan een magazijn zijn, of een productiehal maar ook een bureauomgeving bijvoorbeeld. Op die manier wordt er bovendien ook ruimte vrijgemaakt voor de dingen die wel belangrijk zijn.

Hoe verloopt een redtag-analyse?


Het redtag-systeem bestaat uit verschillende stappen:
1. U identificeert een voorwerp waarvan u denkt dat het overbodig is. Dat kan iets zijn dat nooit op de werkplek in kwestie gebruikt wordt, of niet binnen afzienbare tijd zal gebruikt worden. Ook kapotte voorwerpen vallen hieronder. Dat kan vanalles zijn: uitrusting, meubilair, materiaal, voorraad …

2. U vult een red tag in en bevestigt het aan het item.

3. Hierna wacht u totdat uw collega’s op die werkplek geoordeeld hebben of het item terecht 'geredtagd' werd. Het is namelijk belangrijk dat er inspraak is en dat de beslissing om een voorwerp al dan niet te verwijderen collectief genomen wordt. Dat voorkomt dat overenthousiaste collega’s voorwerpen onnodig verwijderen. Hoe lang deze wachttijd duurt, wordt op voorhand vastgelegd.

4A. Is de tag gerechtvaardigd, dan wordt het gemarkeerde voorwerp naar een zogenaamde ‘redtag-zone’ verplaatst en wordt het item ingevuld op het bord van het redtag-station. Op die manier kunnen collega’s van andere diensten of werkplekken of het item daar gebruikt wordt.

4B. Is de tag onnodig, dan wordt het verwijderd en wordt het voorwerp op zijn juiste plaats gezet. Bij voorkeur met een label over het gebruik ervan, zodat het nut ervan duidelijk is.

5. Na een vooraf bepaalde periode (bijvoorbeeld een maand), worden de resterende voorwerpen verwijderd.

Dit is het proces kort uitgelegd. Hieronder bekijk we bepaalde stappen meer in detail.

Welke plaatsen kan ik best controleren op overbodige items?


De klassieke plaatsen die veel rommel verzamelen zijn:
  • Bovenop kasten

  • Lades

  • Opbergkasten

  • Werkstations

  • Hoeken aan in- of uitgangen

  • Gereedschapskisten



  • Welke informatie bevat een red tag?


    Een red tag bevat onder meer de volgende informatie:
  • Algemene informatie: (1) Beschrijving van het item (2) Waar het gevonden werd (3) Wie het gevonden heeft (4) Datum waarop het item zal verwijderd worden

  • De reden waarom het item getagd werd

  • Welk soort voorwerp het is

  • Wat er moet gebeuren met het item

  • Opmerkingen

  • Tag-nummer


  • Hoe ziet een redtag-zone eruit en hoe creëer ik die?


    Een redtag-zone is dus een tijdelijke opslagplaats voor alle artikelen met een red tag. Het is ook aangeraden om een verantwoordelijke aan te duiden die de zone beheert en proper houdt.
    Maar hoe ziet zo’n zone er nu uit?

    Op de grond is met tape een ruimte afgetekend. Daarin wordt een vloersticker aangebracht om te tonen dat het om een redtag-zone gaat. Ook kan een fysieke barrière toegevoegd worden met Afzetpalen en -linten voor magazijn . Aan de muur wordt een bord bevestigd om te signaleren dat er zich onder het bord een redtag-zone bevindt. Daaronder hangt u het redtag-station, inclusief red tags en Permanente markers of Markers voor whiteboard om de tags en het bord mee in te vullen. Op het bord neemt u de informatie over van de tag: het nummer, de datum, omschrijving, reden, reviewdatum en initialen. U herkent redtag-producten trouwens gemakkelijk aan hun rood-witte kleur.
    Zoekt u een volledige kit met al deze onderdelen, bekijk dan zeker eens de Volledige kit voor red tag zone .

    Lokale vs. centrale redtag-zone


    Elke afdeling of dienst heeft zijn eigen, lokale redtag-zone. De items die daarin terechtkomen worden enkel bekeken door de dienst in kwestie. Voorwerpen die niet zonder inspraak van andere afdelingen verwerkt kunnen worden, gaan naar de centrale redtag-zone.

    Wat zijn de opties om een voorwerp te verwijderen?


    Er zijn verschillende manieren om een item uit de redtag-zone te verwijderen:
  • Verkopen

  • Weggeven of doneren

  • Weggooien

  • Terugsturen naar de leverancier

  • Op zijn juiste plaats zetten

  • Recycleren

  • Opslaan ergens dichtbij (frequent gebruik) of verder weg (sporadisch gebruik)

  • ...


  • Kies de juiste optie in functie van het soort voorwerp. Bijvoorbeeld: een kapot apparaat gooit u weg of stuurt u terug naar de leverancier. Een werkend maar ongebruikt apparaat kunt u verkopen.

    Voor nog meer informatie over het redtag-systeem kunt u deze en deze pagina raadplagen.

    Bekijk zeker eens de volledige categorie LEAN - Visual Management voor meer producten die u kunnen helpen bij het visuele beheer van uw werkplaats.

    Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke service aan te bieden. Sluiten