Update uw browser om te genieten van nieuwe toepassingen, snelle laadtijd en verbeterde veiligheid. Update in minder dan 5 minuten met de Chrome, Firefox, Safari, Edge.

gids-logoformaat_Nl-v3.jpg

Personaliseerbare producten: gids over het logo bestandsformaat

Tips en advies voor een bedrijfslogo dat zowel in het klein als in het groot gedrukt kan worden.

Als u voor een gepersonaliseerd product opteert en ervoor kiest om er uw logo op te zetten, zal u een afbeelding nodig hebben van een bepaalde kwaliteit. Het formaat van de afbeelding zal een bepalend effect hebben op het uiteindelijke product. Dat is vooral het geval voor producten, zoals borden, waarvoor het logo vergroot moet worden om in overeenstemming te zijn met de werkelijke afmetingen van het product. Daarom is het goed om geïnformeerd te zijn over de specificaties van afbeeldingsformaten zodat het product zo kwalitatief mogelijk kan afgewerkt worden.

In deze gids geven we u de sleutelelementen mee om een gepast logo te kunnen maken dat gebruikt kan worden op het gepersonaliseerde product van uw keuze.

 

Vector- of rasterafbeelding: wat is het verschil?

Er bestaan verschillende formaattypes van afbeeldingen, die elk voor verschillende dingen gebruikt worden. We zullen het verschil uitleggen tussen de twee belangrijkste formaattypes, namelijk de zogenaamde vectorafbeeldingen en rasterafbeeldingen.

Een vectoriële afbeelding of vectorafbeelding (.pdf, .ai, .eps, .cdr, .fh etc.) kan oneindig vergroot worden zonder dat de originele vorm verloren gaat en zal niet ‘verpixelen’ (pixels vertonen). In andere woorden, dit soort afbeeldingen heeft het grote voordeel dat ze bewerkt en vergroot kunnen worden zonder enig verlies van resolutie.

Een rasterafbeelding of bitmap (.jpeg, .tiff, .png, .gif, .psd, .jpg etc.), in tegenstelling tot een vectorafbeelding, zal verpixelen en zal zijn originele vorm verliezen als de afmetingen vergroot worden. Onthoud dus dat rasterafbeeldingen niet vergroot kunnen worden zonder resolutieverlies, waardoor ze moeilijker te bewerken zijn.

Samengevat, u bezorgt ons best een vectorafbeeldingen wanneer u uw bestelling plaatst.

 

 

Wist u dat?

U kunt een rasterafbeelding niet veranderen in een vectorafbeeldingen door de extensie van uw bestand te wijzigen. Ook een bestand met lage kwaliteit (bv. .jpeg) openen om daarna op te slaan in een formaat van hoge kwaliteit (300 dpi of meer) volstaat niet. Bovendien kunnen die 2 manieren ervoor zorgen dat het productieproces vertraagt en dat de levertijd van uw bestelling langer wordt, aangezien ons team contact zal moeten opnemen met u om een afbeelding in het juiste formaat te krijgen.

 

De beste afbeeldingsformaten

De tabel hieronder vat de afbeeldingsformaten samen die u kunt gebruiken voor uw logo:

De type formaten voor vectorafbeeldingen
.cdr – Programma CorelDraw (versie 6 tot versie 12) .ai – Programma Adobe Illustrator (versie 4 tot versie CS)
.fh – Programma Macromedia Freehand (versie 7 tot versie MX) .eps – Programma Encapsulated Postscript

Het lettertype van het logo kan soms zorgen voor vertraging of problemen als het niet juist behandeld wordt. In het geval dat uw logo zowel een afbeelding als tekst bevat, raden we u sterk aan om de lettertypes om te zetten in vectoriële grafische elementen.

 

Een vectorafbeelding maken

Als u een logo in rasterformaat heeft (.jpeg, .gif, .psd, .jpg etc.), is het eerste wat u moet doen contact opnemen met het bureau of de grafisch ontwerper die uw bedrijfslogo ontworpen heeft om een vectoriële versie te vragen. In sommige gevallen geeft Seton u de mogelijkheid om een rasterafbeelding (.bmp, .tif, .jpg, .pdf, .png etc.) toe te voegen met een resolutie van minstens 300 dpi. Als dat een optie is, wordt dat vermeld op de technische fiche van het product in kwestie.

 

Afbeelding van hoge of lage kwaliteit: wat is het verschil?

De term ‘dpi’ (dots per inch) wordt gebruikt om de kwaliteit en resolutie van een beeldbestand te beschrijven. Hoe hoger de resolutie of hoe hoger het aantal dpi, hoe scherper de afbeelding gedrukt zal worden. Het is essentieel om ons afbeeldingen te bezorgen met een resolutie hoger dan of gelijk aan 300 dpi, om zo het beste resultaat te verkrijgen. Om te weten wat de dpi-waarde is van uw afbeelding, volgt u deze stappen: open de afbeelding met een bewerkingsprogramma (Photoshop, Illustrator, Irfanview etc.), ga naar het tabblad ‘Afbeelding’ en kies voor ‘Afbeeldingsgrootte’. Daar kunt u normaal de resolutie van uw bestand aflezen.

  • 300 DPI: de afbeelding heeft een hoge resolutie en kan op gemiddeld formaat afgedrukt worden.
  • 72 DPI: de afbeelding heeft een lage resolutiestrong> en kan enkel gebruikt worden op de computer en is niet geschikt om geprint te worden, noch in groot, noch in klein formaat.

Aanvaarde bestanden:

  •  Afbeelding gemaakt door een bureau gespecialiseerd in computergraphics
  •  Afbeelding gemaakt door de grafisch vormgever van uw bedrijf

Te vermijden bestanden:

  •  Afbeelding getrokken met een gsm
  •  Gescande afbeelding
  •  Afbeelding die geoptimaliseerd werd voor online gebruik

 

 

Wist u dat?

Een informele methode om vast te stellen of de kwaliteit van uw afbeelding voldoende is, bestaat erin uw logo te openen met Windows Photo Viewer of met Apple Preview en in te zoomen tot de werkelijke afmetingen van uw product. Kijk aandachtig en stel u de volgende vraag: Is de afbeelding verpixeld? Als het antwoord ‘ja’ is, wilt dat zeggen dat de resolutie van uw logo waarschijnlijk onvoldoende is voor dit soort product.

 

Welk effect heeft de kleurkeuze op mijn product?

Wanneer u de kleur van uw product kiest, let er dan op dat u geen kleur kiest dat zich al in uw logo bevindt. Uw logo zal namelijk niet meer of moeilijk zichtbaar zijn op het eindproduct. Vergeet ten slotte niet dat op sommige producten, zoals onze DuraGuard-etiketten, uw logo monochroom (zwart-wit of één kleur) zal staan en dus niet in kleur. Al die informatie staat uiteraard ook op de productpagina van producten waarop uw logo enkel monochroom kan gedrukt worden.

 

Wat moet u onthouden?

Wanneer u uw gepersonaliseerde product bestelt, is het sterk aangeraden om uw logo bij te voegen als vectorbestand. Zo wordt het beste resultaat gegarandeerd en vermijdt u een langere leveringstermijn. Wanneer rasterafbeeldingen toegelaten zijn, zal dat duidelijk uitgelegd staan op de productfiche in kwestie. Zo niet, voegt u best een vectorafbeelding toe.

De tabel hieronder vat de essentiële elementen samen op vlak van formaat en kwaliteit van de afbeelding die u bij uw bestelling moet voegen:

Bij voorkeur:

  •  Logo in vectorformaat (.ai, .eps, .cdr, .fh etc.)
  •  Logo in hoge resolutie (min. 300 dpi)
  •  Afbeelding van grafisch ontwerper of gespecialiseerd bureau

Te vermijden:

  •  Logo in rasterformaat (.jpeg, .pdf, .tiff, .png, .gif, .psd, .jpg etc.)
  •  Logo in lage resolutie (72 dpi)
  •  Gescande afbeelding, afbeelding van gsm of geoptimaliseerd voor online gebruik

 

Mocht u uw bestelling al afgerond hebben en een afbeelding in lage resolutie (72 dpi) of een rasterafbeelding toegevoegd hebben, weet dan dat wij u zo snel mogelijk zullen contacteren om een nieuw, geschikt bestand te bezorgen.

U vindt al onze personaliseerbare producten in de de gelijknamige categorie of gebruik onze personaliseerbare producten om uw producten volledig zelf te personaliseren.

 

Hulp nodig bij het kiezen?

In één klik vindt u alle informatie en tutorials over bedrijfsveiligheid van onze experten.